Port Elizabeth

13 november 2016 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Deze keer is mijn beurt om een blog te schrijven. Renée's blog is al een aantal dagen geleden daarom neem ik jullie even mee terug in de tijd.
Dinsdagochtend werden we uitgerust wakker in ons b&b Lavender. We kregen een heerlijk ontbijt voorgeschoteld, verschillende soorten fruit, yoghurt, toast, ei, worstjes, tomaat/champignons stokjes, erg uitgebreid dus maar vooral heel lekker. We zijn daarna ons gaan klaarmaken om Port Elizabeth te gaan verkennen. De eigenaresse van de b&b vertelde dat we overdag wel kunnen wandelen. Dus daar gingen we vol goede moed richting het strand. We keken met grote ogen naar de beveiliging van alle huizen hier. Enorme hekken met zelfs een aantal draden stroomdraad er boven is hier heel normaal. Ik denk dat als mijn moeder dit van te voren had gezien, was ik hier helemaal niet geweest
We hebben een lange wandeling gemaakt langs de boulevard en hebben zelfs dolfijnen gezien vanaf het land. Het waren er heel veel, prachtig om te zien! Daarna zijn we neer geploft bij Something Good. Een gezellig restaurant aan het strand. Na een heerlijke smoothie en een gedeelde maaltijd hebben we wat boodschappen gedaan bij het winkelcentrum. Bij Beershack hebben we de rest van de middag lekker gechilled met een wijntje erbij.
's Avonds hebben we gegeten bij Two Olives. Het restaurant zag er niet echt gezellig of chique uit maar het eten was verrukkelijk!! We hadden vooraf een focaccia gedeeld. Renee had een plank met allerlei lekkers en ik had een malse biefstuk met zelfgemaakte frietjes. Het toetje na was ook goed op smaak.
Met een enorm volle buik konden we goed gaan slapen. Tenminste dat dacht ik, want Renee vertelde me dat ze altijd raar gaat dromen als ze TE veel heeft gegeten.. o jeeee.. de volgende dag kon ze haar gekke droom in geuren en kleuren vertellen maar ik zou jullie de details besparen.
Woensdag hadden we veel dingen op ons To Do List staan. Zoals een auto huren. Dat is gelukt bij Eco Car hire. We kregen een bijna nieuwe(385 km op de teller) auto voor de komende tijd. Renee zou het spits afbijten met auto rijden... dat is hier toch wel heel anders, sowieso het stuur zit rechts en je rijdt aan de linkerkant van de weg. Maar ze hanteren hier ook andere regels dan in NL. Met behoorlijk zwetende handen ging Renée achter het stuur zitten maar na 5 minuten ging ze meer ontspannen en ging het hartstikke goed. Ik gaf telkens de instructie's zoals 'lange bocht' en 'korte bocht', het was duidelijk voor haar maar soms komisch.
Eerst reden we naar het winkelcentrum om ons volgende ding van ons lijstje af te strepen, namelijk een telefoonkaart kopen zodat we altijd onderweg kunnen bellen mocht het nodig zijn. Nu ik er over nadenk hebben we die nog steeds niet geïnstalleerd... oeps!
Op naar Kragga Kamma park waar onze eerste safari ons stond te wachten.
Dit park hebben we zelf verkend met de auto. Er is een route die je goed kan volgen. Heel veel dieren gezien, zoals giraffen, neushoorns, zebra's, kudu's, en nog veel meer. Het bijzonderste van deze dag was de ontmoeting met de cheeta. We kwamen net door het hek, want deze dieren hebben een afgesloten ruimte om in te leven, toen ik zei tegen Renée. 'Het zou toch wat zijn als daar in een keer een cheeta om de hoek komt lopen.' En ja! Daar stonden we in een keer oog en oog met een cheeta! Hij liep richting onze auto en stond zelfs even naast mij. Erg spannend!
Via een mooie route langs de oceaan zijn we richting onze b&b gereden. Daar hebben we ons opgefrist om naar restaurant te gaan. Via tripadvisor zagen we dat The Coachman goed was beoordeeld, nou dat wilde we wel met onze eigen ogen zien en natuurlijk proeven. Via de handige app, Uber,  heb je hier makkelijk en veilig een taxie besteld. The coachman zag er heel anders uit dan gisteren. Het hele restaurant was mooi aangekleed en door alle spiegels leek het groter dan het was. We werden netjes naar onze tafel gebracht en een dame in een mooie blauwe jurk vertelde dat ze onze host was deze avond. Alle serveersters hadden mooie blauwe jurken aan. Ook hier hebben we fantastisch gegeten met natuurlijk een lekker wijntje er bij.
In deze eerste dagen zijn we er achter gekomen dat de Afrikanen heel lekker eten kunnen klaarmaken en dat ze erg vriendelijk zijn.
De volgende blog zal over de Safari in Addo elephant parc gaan.

1. Dory:
    13 november 2016
    He dames vanmorgen hadden we het er nog over op de app. En ja nieuw blog super. Wat leuk allemaal weer. En zeker lies als je moeder dat al had gezien. Zou ik ook zo over denken. Fijn dat alles goed verloopt en dat het eten goed is. Vandaag paard rijden beb benieuwd. En morgen met die kabelbaan. Heb het op gezicht op internet. Gaaf hoor kijk uit naar de foto,s. Geniet ze nog meiden. Er is alweer een week om. Liefs uit neerijnen.
  2. Rj, Linda & Myrthe:
    13 november 2016
    Prachtig meiden!!! Geniet nog van deze waarschijnlijk onvergetelijke reis! En leuk om mee te kijken!!
  3. Gerrie en Harry:
    13 november 2016
    Mooi blog. Wat leuk dat jullie zoveel dieren hebben gezien. En al dat lekkere eten, steeds weer een verrassing. Heel veel plezier vandaag met jullie grote hobby, paard rijden door de mooie natuur. We kijken uit naar jullie foto's. Groetjes xxxxxxx
  4. Corry van Kampen:
    14 november 2016
    Hoi meiden,
    Leuk om te lezen dat jullie zo genieten van deze reis.
    Veel plezier nog!!
  5. Anja:
    14 november 2016
    Lisanne en Renee,

Heerlijk om jullie blog te lezen jullie genieten en wat een avontuur.
    Geniet ze nog op naar t volgende avontuur
    Xxx de Lango's